تبلیغات
مطالب علمی مفید وآموزنده در وبلاگ قطره دانش - شما چطور با انتقادات دیگران برخورد می‌کنید؟


انتقاد

 تصور ما بر این است که اولین واکنش  اکثر ما دفاع از خودمان یا بدتر از آن، حمله به فرد منتقد است.

و با اینحال، با اینکه انتقاد می‌تواند ناراحت ‌کننده باشد و روحیه را ضعیف کند، اما می‌توان از دیدگاهی مثبت هم به آن نگاه کرد: انتقاد نشانه صداقت طرف‌ مقابل است و می‌تواند ما را به سمت عملکردی بهتر راهنمایی کند. انتقاد می‌تواند فرصتی برای پیشرفت باشد.

خب جا داره یه جمله هم از حضرت علی(ع) نقل کنم
امیر مومنان در فرمایشی گهربار به مالك می فرمایید: بدترین وزیران تو كسانى هستند كه پیش از تو وزیر اشرار بوده‏ اند .. و باید كه برگزیده‏ ترین وزیران و همكاران در نظر تو آن كس باشد كه حق تلخ را بیشتر به تو بگوید، و در كارى كه مخالف رضاى خدا است كمتر به یارى تو برخیزد، و در بند آن نباشد كه این روش او در تو چه تأثیرى خواهد داشت ..

البته تو علوم دیگر من جمله علاقه ی خودمم(رباتیک و هوش مصنوعی) انتقاد سازنده میتونه بسیار مثبت باشه


مثلا عامل(agent) در محیطی که فعالیت میکنه از طریق یکسری سنسور اطلاعاتی رو از محیط سنس میکنه و توسط محرک ها یا افکتورهاش رو محیط تاثیر میزاره  با انجام هر فعالیت نتیجه ی هر عملش به تابع منتقد فرستاده میشه و تابع منتقد فیدبک هایی(بازخورد) مثبت یا منفی به ازای اون فعالیتش رو رفلکس یا بازتاب میده و توسط این فیدبک ها و بازخوردهاس که میتونه دانش جدیدی تولید کنه و این یعنی بدون تابع منتقد پیشرفت عامل ممکن نیست

البته دوست دارم نظر شمارو هم در این مورد بدونم آیا شما انسان انتقاد پذیری هستید؟؟؟

 اولین واکنشتان را متوقف کنید

اگر اولین واکنشتان حمله به فرد منتقد یا حالت تدافعی گرفتن است، قبل از نشان دادن هر نوع واکنشی یک دقیقه صبر کنید. یک نفس عمیق بکشید و کمی به آن موضوع فکر کنید.

ما هم وقتی مورد انتقاد قرار می‌گیریم اول کمی عصبانی می‌شویم اما به خودمان یاد داده‌ ایم همان لحظه برخورد نکنیم. مثلاً برای جواب دادن به ایمیل‌ های انتقادی حداقل یک ساعت صبر می‌کنیم.

این مدت زمان سبب میگردد قبل از واکنش اولیه، کمی به موضوع فکر کنیم. این زمان باعث می‌شود کمی منطق روی کار بیاید و احساسی تصمیم نگیریم. نمی‌گوییم احساسات بد است اما وقتی احساسات منفی باشد، به‌جای اینکه نفع برساند، آسیب می‌رساند.

قبل از نشان دادن هر نوع واکنشی یک دقیقه صبر کنید. یک نفس عمیق بکشید و کمی به آن موضوع فکر کنید

منفی را به مثبت تبدیل کنید

یکی از کلیدهای موفقیت در هر چیز این است که نکات مثبت هر چیزی که بقیه آن را منفی می‌بینند را ببینید. بیماری باعث می‌شود از  برنامه ورزشیتان جا بمانید؟ این می‌تواند یک استراحت خوب باشد. از کارتان خسته شده‌ اید؟ می‌تواند وقتی باشد برای نگرش دوباره به زندگیتان و پیدا کردن یک کار بهتر.

با انتقاد هم باید همینطور رفتار کنید:

 باید نکات مثبت آن را ببینید. شاید به نظر بی ‌ادبانه و توهین ‌آمیز بیاید اما در اکثر انتقادات، نکته مثبتی هم وجود دارد و آن یک فیدبک صادقانه و پیشنهادی برای پیشرفت است.

 انتقاد را فرصتی برای پیشرفت بدانید. بدون پیشرفت در زندگی به رکود می‌رسیم. پیشرفت رکن حیاتی زندگی است

 گاهی اوقات افراد چون روز بدی را داشته ‌اند شما را با انتقاداتشان بمباران می‌کنند اما همیشه هم اینطور نیست. گاهی در انتقادات واقعیات مثبتی نهفته است.

 انتقاد را فرصتی برای پیشرفت بدانید. بدون پیشرفت در زندگی به رکود می‌رسیم. پیشرفت رکن حیاتی زندگی است.

در اکثر انتقادات، نکته مثبتی هم وجود دارد و آن یک فیدبک صادقانه و پیشنهادی برای پیشرفت است

از منتقدتان تشکر کنید

حتی اگر فردی با بی ‌ادبی و توهین از شما انتقاد کرد، از او تشکر کنید. ممکن است روز بدی را داشته است یا شاید هم کلاً آدم منفی باشد. اما با همه این حرف‌ها، رفتار و قدردانی شما آنها را خلع سلاح می‌کند.

حتی اگر منتقد تشکر شما را به طریقی مثبت دریافت نکند، باز هم برای خودتان بهتر است. این راهی است که به خودتان خاطرنشان کنید انتقاد چیز خوبی برایتان بوده و با اینکار می‌توانید تواضع و فروتنی داشته باشید.

از انتقادات درس بگیرید

بعد از اینکه با دیدی مثبت به انتقادات نگاه کرده و از منتقدتان تشکر کردید، سر کار قبلتان برنگردید. باید برای پیشرفت تلاش کنید.

این مسئله برای بعضی‌ها خیلی سخت است چون معمولاً تصور می‌کنند همیشه حق با آنهاست. اما هیچ ‌کس نیست که همیشه حق با او باشد. درواقع ممکن است شما اشتباه کرده باشید و حق با فرد منتقد باشد. پس باید ببینید که آیا می‌توانید چیزی را در خودتان طوری تغییر دهید که به سمت مثبت برود.

انتقاد را باید انتقاد بر رفتارمان تلقی کنیم نه انتقاد بر خودمان بعنوان یک شخص. اگر اینکار را بکنید، دیگر احساسی به آن انتقاد نگاه نخواهید کرد و نکات مثبت آن را خواهید دید

شما باید فرد بهتری باشید

خیلی وقت‌ها انتقاد را یک حمله شخصی و توهین تصور می‌کنیم. اما اینطور نیست. البته ممکن است گاهی اینطور باشد ولی نباید آنرا اینطور قلمداد کنیم. انتقاد را باید انتقاد بر رفتارمان تلقی کنیم نه انتقاد بر خودمان بعنوان یک شخص. اگر اینکار را بکنید، دیگر احساسی به آن انتقاد نگاه نخواهید کرد و نکات مثبت آن را خواهید دید.

اما کاری که اکثر ما می‌کنیم این است که انتقاد را یک حمله شخصی تصور کرده و با حمله به آن واکنش می‌دهیم. "من اجازه نمی دهم کسی با من اینطور حرف بزند." مخصوصاً اگر این انتقاد در جمع صورت گرفته باشد،

شما باید فرد بهتری باشید.

 اگر بتوانید در برابر آن حمله آرامش خود را حفظ کنید و با ادب و احترام به آن انتقاد واکنش دهید، آنوقت می‌توانید فرد بهتری باشید. و این کار دو فایده دارد:

دیگران تحسینتان خواهند کرد و فکر بهتری درمورد شما می‌کنند. مخصوصاً اگر واکنشتان مثبت باشد و خیلی خوب با انتقاد برخورد کرده باشید.

خودتان احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا می‌کنید. با شرکت در یک حمله شخصی خودمان را زشت جلوه خواهیم داد اما اگر بتوانیم خودمان را بالاتر از آن سطح نگه داریم، حس خوبی نسبت به آنچه هستیم پیدا می‌کنیم. و این بهترین و بالاترین فایده است.

چطور می‌توانید خودتان را بالاتر از آن حمله نگه دارید و فرد بهتری باشید؟

با جدا کردن خود از آن انتقاد و نگاه کردن به رفتاری که مورد انتقاد قرار گرفته است.
با داشتن نگرش مثبت به آن انتقاد و سعی در پیشرفت.
با تشکر و قدردانی از فرد منتقد و ارائه یک واکنش مثبت به انتقاد.






طبقه بندی: سایر علوم،
برچسب ها: چرا انتقاد پذیر نیستیم، انتقاد پذیری، من و انتقاد،

تاریخ : شنبه 26 دی 1394 | 14:55 | نویسنده : mohammad hosseini | نظرات

  • paper | بلاگ اسکای | ایران موزه
  • پشتیبانی

    -->